Page content

Tips om te mediteren en het vol te houden!

Tips om te mediteren en het vol te houden!

Wat levert (dagelijks) mediteren je op?

Hier nog even een korte opsomming van de voordelen van meditatie:

• Een lagere bloeddruk
• Je bent beter bestand tegen de stress van het dagelijks leven
• Vertrouwen en stevigheid van binnen
• Je maakt je minder druk
• Je gezondheid wordt beter, je voelt je vitaal
• Grenzen voelen en aangeven vanuit je kracht
• Je bent meer aanwezig in het hier en nu
• Je leert meer te genieten van de kleine dingen in het leven
• Je maakt je eigen energiehuishouding schoon, dat werkt als een minihealing
• Je wordt je bewuster van jezelf en de keuzes die je maakt in het leven.

6 Tips om te mediteren vol te houden:

  1. Neem de tijd
  2. Zorgen voor jezelf
  3. Hoe ga je zitten
  4. Het is een oefening
  5. Wat kan je tegenkomen
  6. Meditatieles

1. Tijd

Neem de tijd, liefst iedere dag een vast tijdstip. Zorg dat meditatie een dagelijkse routine wordt bijvoorbeeld iedere ochtend, uit je werk of een vast tijdstip in de avond. Ook heel fijn om de dag los te laten voor het naar bed gaan.

2. Zorgen voor jezelf

Als je niet alleen woont geef dan duidelijk naar je gezinsleden aan dat je niet gestoord wilt worden, het is maar een half uurtje. Doe je telefoon uit. Creëer een rustig hoekje voor jezelf. Verzin een klein voorbereidend ritueeltje, kaarsjes aan, dekentje om je heen, een geurlampje? Liever geen wierook, als je een geurlampje gebruikt alleen vullen met water en een paar druppels natuurlijke etherische olie.

Als je niet heel veel tijd hebt gebruik dan een timerapp of reiki klokje. Een zacht pingeltje haalt je dan uit je meditatie en dan hoef je tussendoor niet op de klok te kijken. Het geeft je de rust om bij jezelf te blijven.

3. Het zitten

Zelf zit ik op een goed afgestelde bureaustoel of op een knielbankje. Als het je goed lukt kun je lotuszit of kleermakerszit aannemen. Eventueel maak je hierbij gebruik van een meditatiekussen en mat. Zorg dat je zo zit dat je lichaam niet gaat protesteren, dus ondersteun gerust je benen met extra kussens.

4. Meditatie is een oefening

Hoe lang je ook mediteert de ene dag lukt het gewoonweg beter dan de andere dag. Soms blijven je gedachten komen, soms kun je je zorgen niet aan de kant zetten, soms ben je door ieder geluidje afgeleid. Wees hierin mild naar jezelf, een volgende dag lukt het je misschien om wel om te ontspannen, je levensstroom of vertrouwen te ervaren. Iedere meditatie is een oefening in het tot jezelf komen niet meer en niet minder. Wees niet streng tegen jezelf dat bevordert de vitaliteit van het stromen.

5. Wat kun je tegenkomen?

Ook in geleide meditaties kun je blokkades in jezelf tegen komen. Je lichaam kan protesteren, je kan in de weerstand schieten, geen zin meer hebben etc. Je werkt niet alleen met mooie kleurrijke beelden, door te visualiseren stroom je levensenergie. Hou jezelf altijd in acht, ga nooit persen of duwen, ga niet overdreven je best doen, laat de energie stromen vanuit gemak, accepteer wat zich aandient en blijf er bij in liefdevolle aandacht naar jezelf. En als je je echt niet lekker mocht voelen dan doe je je ogen open en stap er uit.

6. Meditatieles

Als het even kan zoek dan een meditatieklas of groep op. Doe dit onder goede begeleiding. Bij meditatie laat je los en als je gevoelig bent dan pak je te veel op van anderen. Bij goede begeleiding stroomt de negatieve energie weg en blijft de meditatie ruimte schoon. Dus probeer gerust een aantal groepen uit voordat je je beslissing neemt. Vraag naar de ervaring van de begeleider(s) en voel vooral wat je aanspreekt en wat goed is voor jou. Bij wie en waar voel je je veilig?

In een groep werken de meditaties krachtiger, laat je los en lift je mee op de energie van de groep. Dit werkt als een soort van versterker op de energie, je laat makkelijker los en de oefeningen komen beter bij je binnen.

Heel veel succes!
Mocht je naar aanleiding van dit stukje nog vragen hebben stel ze gerust via info.akaru@gmail.com

 

Natascha Beets
Het is mijn droom om ieder mens te laten stralen! Een betere wereld begint bij jezelf oprecht liefhebben! En als mensen zichzelf liefhebben…. dan zijn ze gelukkig en leveren ze een unieke bijdrage aan een beter bestaan.Akaru betekent licht helder en vrolijk. Zo sta ik zelf in het leven en daar wil ik graag een sprankje van doorgeven aan mijn medemens. Mensen weer laten voelen dat het leven ook leuk is. Dat het een keuze is hoe je met je tegenslagen omgaat en dat je niet altijd het slachtoffer hoeft te blijven van wat je overkomt. Geluk is een keuze en het is te trainen, je bent het waard!

Comment Section

0 reacties op “Tips om te mediteren en het vol te houden!

Plaats een reactie


*