Page content

Slaap je gelukkig, 10 tips om beter (in) te slapen

Slaap je gelukkig, 10 tips om beter (in) te slapen

Slapen is heel belangrijk, voor het verwerken van stress, het aanmaken van nieuwe cellen en het ontspannen van lichaam en geest. In de loop van de tijd zijn we echter steeds minder gaan slapen. Dit wordt niet eens veroorzaakt door slaapproblemen maar door ons huidige levensritme. We nemen gewoon de tijd niet meer voor voldoende nachtrust. Dat terwijl voldoende slaap een van de belangrijkste dingen is voor je gezondheid en…… je geluk! Bovendien worden we blootgesteld worden aan meer prikkels dan ooit waardoor we het juist extra nodig hebben om goed uit te rusten.

Stress hormonen

Veel mensen hebben last van slecht (in)slapen. En dat is heel vervelend want in je slaap breekt het stress hormoon cortisol af. Slaap je echter te weinig, of door stress onrustig, dan blijft het cortisolgehalte in je bloed hoog en ben je al in de stress voor de dag begint. Je komt terecht in een vicieuze cirkel en dat is slecht voor je gezondheid.

Ik slaap vaak moeilijk in en heb perioden dat ik ’s nachts wakker wordt en dan niet meer kan inslapen. Daarom ben ik inmiddels slaap expert geworden. Als ik weer eens een slecht slaap periode doe ik dit:

Tien tips om beter te slapen!

  • Zorg dat je je dag afbouwt, een uur voor het slapen gaan (liefst nog twee uur) geen tv, mobiele telefoon of computer meer. Uit den boze: tv kijken op de slaapkamer of werkmail checken. Hou je slaapkamer om te slapen en te vrijen.
  • Drink na 15.00 uur geen koffie of andere cafeïne houdende dranken. Ben je echt een slechte slaper schrap dan cafeïne uit je leven.
  • Zorg voor gedimd licht zo’n twee uur voor je gaat slapen
  • Doe de laatste twee uur van je dag alles langzamer dan je gewend bent, je lichaam leert dan dat het tijd is om te slapen.
  • Drink rustgevende kruiden thee, ik vind die van Pyramide en Jacob Hooy erg lekker.
  • Eet in de avond niets meer, zeker geen zwaar verteerbare kost. Een banaan echter zorgt voor de aanmaak van serotonine waardoor je tot rust komt. Dus bij lekkere trek….
  • Drink geen alcohol, het lijkt te ontspannen maar je slaapt er lichter door.
  • Doe ontspanningsoefeningen, yoga of mediteer. Of wissel een lekkere massage uit met je partner. Een (niet te) warm bad is ook fijn om te ontspannen.
  • Lees een lekker boek (geen spannend boek daar word je onrustig van)
  • Schrijf ruim van te voren op wat je de volgende dag moet doen.. dan hoef je daar niet meer over na te denken. Kun je dat niet loslaten hou dan pen en blocnote op je nachtkastje zodat je dingen van je af kunt schrijven.

Inslapen was nog nooit zo makkelijk

Omdat ik het probleem ken weet ik als geen ander dat het soms heerlijk is om hulp te ontvangen bij het inslapen. Daarom heb ik speciaal voor jou een ontspanningsoefening opgenomen. Voor je het weet slaap je als een roos!

Ga nu naar de webshop en bestel de ontspanningsoefening.

En als je dan echdromen2t niet kan slapen?

Het komt natuurlijk wel eens voor dat het gewoon niet lukt.

  • Ga je bed uit, draaien woelen en piekeren kan ook een patroon worden, dat wil je absoluut uit je slaapkamer houden.
  • Lees bij gedimd licht, drink warme melk met honing en zeg tegen jezelf dat als je weer in bed gaat liggen je heerlijk gaat slapen.
  • Als je vooral met inslapen last hebt vraag Melatonine aan je huisarts, dit is een lichaamseigen stof. De Melatonine doseringen die je bij de drogist kan kopen zijn erg laag. Ook hierbij is het belangrijk dat je twee uur van te voren de lichten dimt en niet meer achter de computer/tablet etc. gaat zitten.
  • Rode valeriaan kan helpen de zenuwen/stress wat te kalmeren. Gebruik hulpmiddelen tijdelijk, het is beter om de oorzaak van de slapeloosheid aan te pakken.
  • Mediteer en ga dan weer naar bed
  • Teken of schrijf waar je over aan het piekeren bent, dan ben je er van af.
  • Doe nogmaals de ontspanningsoefening.

Slaap lekker!

 

 

 

 

 

 

Natascha Beets
Het is mijn droom om ieder mens te laten stralen! Een betere wereld begint bij jezelf oprecht liefhebben! En als mensen zichzelf liefhebben…. dan zijn ze gelukkig en leveren ze een unieke bijdrage aan een beter bestaan.Akaru betekent licht helder en vrolijk. Zo sta ik zelf in het leven en daar wil ik graag een sprankje van doorgeven aan mijn medemens. Mensen weer laten voelen dat het leven ook leuk is. Dat het een keuze is hoe je met je tegenslagen omgaat en dat je niet altijd het slachtoffer hoeft te blijven van wat je overkomt. Geluk is een keuze en het is te trainen, je bent het waard!

Comment Section

0 reacties op “Slaap je gelukkig, 10 tips om beter (in) te slapen

Plaats een reactie


*