Page content

Hoe om te gaan met de ‘negativiteit’ van een medewerker.

Hoe om te gaan met de ‘negativiteit’ van een medewerker.

Onlangs kreeg ik van een manager de vraag wat ze een werknemer met een burn-out kon geven. Mijn eerste vraag was wat ze bedoelde met geven?

Het verhaal bleek wat gecompliceerder. Eén van de medewerkers die onder haar verantwoordelijkheid valt heeft zes maanden thuis gezeten en is nu arbeidstherapeutisch aan het re-integreren. Aan de manager de schone taak om in overleg met de ARBO-dienst, deze medewerker weer gezond en gemotiveerd te krijgen. Naar het gevoel van de manager heeft deze medewerker een wolk aan negativiteit om zich heen. Zodra ze de werkvloer op komt lijkt het of er een koude wind mee komt en de stemming verandert onmiddellijk. Ook in gesprekken voelt het voor de manager heel zwaar en krijgt ze er letterlijk hoofdpijn van.

Je kent het vast wel, sommige mensen hebben zo’n sterke positieve of negatieve uitstraling dat ze met hun aanwezigheid anderen meetrekken in hun stemming. Als het positief is dan is het natuurlijk geen enkel probleem, vaak werkt dat motiverend voor de hele groep en zien anderen het ook zonniger in. Maar als het negatief is kan iemand de stemming van de hele groep en daardoor de prestaties naar beneden halen.

Hoe daar mee om te gaan?
Hier een paar tips hoe je met zo’n situatie om kan gaan:

  1. Je hoeft diegene helemaal niets te geven. Uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen proces. Net zoals je geen onkruid gaat wieden in de tuin van je buurman. Laat zien dat je er bent dat je mee denkt en ondersteunt. Maar ga niet in het proces van de ander.
  1. Zorg altijd goed voor jezelf. Als je een gesprek hebt met diegene blijf je dan steeds afvragen wat er in jou geraakt wordt. Waarom reageer je daar gevoelig op. Wil je helpen? Wil je aardig gevonden worden? Was één van je ouders altijd negatief? Wat wordt er in jou geraakt? Vraag je altijd af wat jij hiervan te leren hebt.
  1. Hou een ‘open mind’. Zie in dat de negativiteit slechts één aspect is. Er zijn ook andere aspecten. Is de medewerker wellicht een kei in zijn vak? Heeft de medewerker andere kwaliteiten? Kan de taak van de medewerker zo aangepast worden dat deze positieve kwaliteiten meer naar voren kunnen komen?
  1. Roep je eigen hulpbron in. Welk aspect van jou zou je kunnen ondersteunen? Je zet een kwaliteit van jezelf in om jou te helpen. Voel wat goed is en vertrouw daar op. Om dit aspect van jou bij je te kunnen hebben kun je een SoulCollage®kaart maken en deze op je bureau zetten.
  1. Check of de medewerker de juiste hulp krijgt. Kan de medewerker goed terecht bij de toegewezen psycholoog? Hoe is het contact met de ARBO arts? Je kunt samen met de medewerker kijken of er nog andere mogelijkheden zijn. Zoals een coachingtraject, meditatie of yogalessen of gezonder leven en meer bewegen. Nodig de medewerker uit om zelf met oplossingen komen.

 

Natascha Beets
Het is mijn droom om ieder mens te laten stralen! Een betere wereld begint bij jezelf oprecht liefhebben! En als mensen zichzelf liefhebben…. dan zijn ze gelukkig en leveren ze een unieke bijdrage aan een beter bestaan.Akaru betekent licht helder en vrolijk. Zo sta ik zelf in het leven en daar wil ik graag een sprankje van doorgeven aan mijn medemens. Mensen weer laten voelen dat het leven ook leuk is. Dat het een keuze is hoe je met je tegenslagen omgaat en dat je niet altijd het slachtoffer hoeft te blijven van wat je overkomt. Geluk is een keuze en het is te trainen, je bent het waard!

Comment Section

0 reacties op “Hoe om te gaan met de ‘negativiteit’ van een medewerker.

Plaats een reactie


*